Jak się kłócić? – konstruktywna wymiana zdań

Jak się kłócić? – konstruktywna wymiana zdań

27 lipca 2023
2.93K
7 min.
0

Stykając się z pojęciem kłótni, najczęściej odbieramy je negatywnie. Kojarzymy to zjawisko wyłącznie z niszczącymi konsekwencjami. A jednak konflikty stanowią nieodłączny element zdrowej relacji. Związek, przyjaźń czy małżeństwo tworzą dwie osoby. Wiele ich łączy, ale nierzadko równie wiele dzieli. To właśnie dzięki sprzeczkom, sporom i kłótniom są oni w stanie wypracować kompromis. Trzeba jednak wiedzieć, jak odpowiednio do tego podejść, by konfrontacja przyniosła więcej pożytku niż szkody. Już za chwilę dowiesz się, jak się kłócić, a sposoby na mądrą i konstruktywną wymianę zdań nie będą już dla Ciebie tajemnicą.  

Kłótnia – co to jest i skąd się bierze? 

Kłótnia to wymiana zdań, której zazwyczaj towarzyszy wiele emocji. Jest ona efektem kumulujących się w nas napięć i gniewu, które finalnie znalazły swoje ujście. Taka konfrontacja powinna opierać się na jasno określonych argumentach. Często jednak wiąże się z użyciem werbalnej agresji lub, co gorsza, również przemocy fizycznej. W tym miejscu zachęcamy Cię do zapoznania się z wpisem: Jak rozpoznać toksyczną relację?. Trudno określić, skąd bierze się kłótnia, bo jej powodów może być nieskończenie wiele. Pokłócić można się o wszystko. Od nieporządku w domu po pieniądze.

Podczas kłótni mózg odbiera wiele bodźców. Czuje się atakowany, co skłania go ku natychmiastowej odpowiedzi. Rośnie tętno, krew zaczyna szybciej krążyć, ciało się napina, wzrasta adrenalina. Kłótnia jest dla naszego ciała bodźcem do reakcji fizycznej, dlatego tak często w ruch idą talerze lub inne przedmioty. W takim stanie bardzo łatwo o irracjonalne decyzje. Emocje można jednak opanować i to wyłącznie od nas zależy, czy zadamy sobie ten trud. Ta z pozoru nieprzyjemna wymiana zdań może okazać się najlepszym sposobem na rozładowanie niepotrzebnych napięć. W takim razie jak się kłócić, by spór nie przerodził się w czystą destrukcję? Przed Tobą kilka życiowych sposobów. 

Jak się kłócić dobrze? 5 sposobów na uniknięcie eskalacji konfliktu

Kontrolowane prowadzenie kłótni może okazać się cenną umiejętnością. Ważne, by podczas konfrontacji przestrzegać kilku fundamentalnych zasad: 

  • Jasno komunikuj swoje oczekiwania. Podczas kłótni formułuj jasne komunikaty na temat Twoich oczekiwań, co do partnera i danej sytuacji. Nie zostawiaj niczego w sferze domysłów. 
  • To, co minęło, zostaw w przeszłości. Odwoływanie się do sytuacji z przeszłości może okazać się zgubną praktyką. Podczas kłótni koncentruj się na teraźniejszości, na tym, co trzeba poprawić. Nie zapomnijmy przy tym o rzeczach dobrych. One również z czegoś wynikają. To właściwe posunięcie, by wspomnieć o nich w gorszym momencie.  
  • Wysłuchaj partnera. Wysłuchaj i staraj się nie przerywać. Zachowuj się tak, jak sam chciałbyś zostać potraktowany. Nawet jeśli nie zgadzasz się z opinią partnera lub to, co mówi jest przykre. Wysłuchanie drugiej strony może rzucić nowe światło na wasz konflikt. 
  • Miej świadomość wypowiadanych słów. Każdy ma prawo wyrażać swoją złość poprzez podniesiony głos czy nawet talerz lądujący na podłodze. Ważne jednak, by w skrajnym momencie nie rzucać w partnera obelgami. Gdy kryzys minie, okazuje się, że szkody można naprawić, ale przykre słowa zostają.  
  • Nie generalizuj. Unikaj określeń „ty nigdy” i „ty zawsze”. Są one daleko idącą generalizacją. Ranią drugą osobę nieuzasadnionymi oskarżeniami i wzmagają chęć obrony. 

Dlaczego warto unikać kłótni? – negatywne skutki kłócenia się 

Niezależnie od tego, jak się kłócisz i jakie są tego efekty, samej konfrontacji warto po prostu unikać. Rozwiązywanie spornych kwestii, zanim dojdzie do spięcia i wybuchu emocji, jest najlepszym wyjściem. Dlaczego warto unikać kłótni? Spór, niezależnie czym spowodowany, zawsze ma charakter konfrontacji. Stajemy w opozycji do swojego partnera, walcząc o swoje racje. Taka wymiana zdań wiąże się z nieporozumieniami, co negatywnie wpływa na trwającą relację.

Sytuacje tego typu nierzadko łączą się z wybuchami agresji i aktami przemocy, a te mogą okazać się katastrofalne w skutkach. Wraz z silnymi emocjami łatwiej przychodzi wypowiadanie słów, których później będziemy żałować. Obelgi, wyzwiska, generalizowanie i wypominanie sytuacji z przeszłości to najprostszy sposób do zranienia czyichś uczuć i utraty zaufania. Nieumiejętnie prowadzona kłótnia poróżnia strony jeszcze bardziej. Pogłębia konflikt, zaburza komunikacje i trwale uszkadza zbudowaną relację. 

Jak rozwiązywać konflikty i prowadzić konstruktywną dyskusję? 

Trwając w konflikcie, często podświadomie, podchodzisz do drugiej osoby, jak do konkurencji, którą należy zwalczyć. Dążysz do wygranej za wszelką cenę. Nie tędy droga. Okazuje się bowiem, że najprostszym sposobem na osiągnięcie porozumienia jest częściowe zrezygnowanie obu stron ze swojego celu, tzw. kompromis. Wypracowanie go wymaga znalezienia sedna problemu. Zrozumienia obu stron, o co tak naprawdę się kłócą. W poszukiwaniach liczy się to, by uważnie i ze zrozumieniem słuchać drugiej osoby. Wykazać empatię, szacunek, trzymać w ryzach agresję.

Kiedy już źródło problemu zostanie zlokalizowane, można przejść do rozstrzygnięcia konfliktu. Może już na tym etapie uświadomiliście sobie, że spór był bezsensowny, a to jak się kłóciliście tylko niekorzystnie wpłynęło na wasze samopoczucie? Jeśli nie, to skoncentrujcie się na możliwym rozwiązaniu, zróbcie burzę mózgów. Propozycje muszą obejmować zmiany w zachowaniu dwóch stron, a nie tylko tej, która powoduje problem. Stwórzcie i przeanalizujcie listę plusów i minusów każdej możliwości. Cały czas rozmawiajcie o swoich odczuciach; monitorujcie, czy wypracowane rozwiązanie zadowala obie strony, czy jednak należy wprowadzić korekty. W sytuacji, kiedy osiągnięcie porozumienia na własną rękę okaże się niemożliwe, rozważcie zaangażowanie osoby trzeciej – mediatora. Jest on profesjonalistą, odpowiedzialnym za prowadzenie procesu komunikacji między stronami. Co więcej, może wskazać różne techniki radzenia sobie z konfliktami na przyszłość. 

Jak naprawić relację po kłótni? 

Kurz po kłótni upadł, a Tobie trudno przejść nad tym do porządku dziennego. Jak naprawić relację z drugą osobą po ostrej wymianie zdań? 

  • Nie bój się powiedzieć: „Przepraszam”. Przepraszanie nie polega na stwierdzeniu, że druga osoba ma rację. Przeprosiny to uznanie, że zraniłeś uczucia drugiej osoby, to wzięcie odpowiedzialności za swoje słowa. 
  • Słuchaj i daj szansę wypowiedzieć się partnerowi. Pozwólcie sobie mówić bez przerywania. Jeśli chcesz zadać pytanie lub coś wyjaśnić, poczekaj, aż Twój rozmówca skończy. Pokazuje to, że szanujesz drugą osobę i próbujesz dostrzec jej perspektywę. 
  • Spróbuj wczuć się w drugą osobę. Najlepszym sposobem na zrozumienie argumentów drugiej osoby jest uznanie, że jej uczucia są równie ważne, co Twoje. Nawet jeśli nie zgadzasz się z jego punktem widzenia, nadal możesz kochać i szanować partnera jako osobę. 
  • Okazujcie sobie bliskość. Spędzajcie ze sobą czas, rozmawiajcie. Nie dystansuj się. To, że coś Was poróżniło, nie znaczy, że powinniście dać się temu zdominować. Właśnie nadszedł najlepszy moment, by pokazać sobie, że pomimo trudności jesteście dla siebie ważni.  
  • Dajcie sobie czas. Bo czas to najlepsze lekarstwo. Warto przeznaczyć go na pracę, by wiedzieć, jak się kłócić w przyszłości, by z tej kłótni wyniknęło więcej pożytku niż strat. 

Jak się „kłócić”, żeby się nie pokłócić – wykorzystaj tę wiedzę! 

Kłótnie są stałym elementem każdej zdrowej relacji, a dzięki temu artykułowi wiesz już, jak się kłócić, żeby się nie pokłócić lub co zrobić, kiedy sprzeczka zajdzie za daleko. Pamiętaj, że nawet jeśli będziemy starali się rozwiązywać różniące nas kwestie zawczasu, konfrontacje i tak będą się pojawiały. Mimo że kłótnie wpływają na relacje międzyludzkie znacznie lepiej niż odwracanie się i izolowanie, to nie należy ich traktować jako lekarstwa na wszystkie problemy. W większości wypadków wystarczy spokojna rozmowa. Oparta na szczerości, pełni zrozumienia i szacunku. Tymczasem zachęcamy do zajrzenia do wpisu: Jak rozwiązywać konflikty? 6 kluczowych porad.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne wpisy

POBIERZ
BEZPŁATNY
e-book