Jak opowiadać o sobie? – autoprezentacja i storytelling 

Jak opowiadać o sobie? – autoprezentacja i storytelling 

25 kwietnia 2022
1.96K
7 min.
0

Czy zdarzyło Ci się być w sytuacji, kiedy musisz przedstawić się i zaprezentować przed grupą osób, które widzisz po raz pierwszy? Jakie emocje wtedy czujesz? Czy to strach przed oceną? A może zdenerwowanie? Jakie myśli przepływają wtedy przez Twoją głowę? Być może zastanawiasz się: „Co oni sobie o mnie pomyślą?”. A może powtarzasz sobie w głowie mantrę: „Wypadnij dobrze, żeby Cię polubili” lub „Tylko nie powiedz nic głupiego”. To normalnie, że takie myśli się pojawiają. Zależy nam na akceptacji otoczenia, dlatego większość z nas stresuje się koniecznością zabrania głosu wśród nieznajomych. Dzieje się tak, ponieważ nikt nas nie uczy tego jak mówić, aby inni chcieli słuchać. Szczególnie tego, jak mówić na swój temat. Nic więc dziwnego, że nasza pewność siebie spada w takich warunkach. Na szczęście to umiejętność, której możemy się nauczyć. Mowa o autoprezentacji. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak opowiadać o sobie.

Co to jest autoprezentacja? – jak opowiadać o sobie

Autoprezentacja sprowadza się do dwóch grup czynników – estetycznych oraz merytorycznych. Pierwszą kategorię możemy uprościć do tego, jakie wywieramy wrażenie naszym wyglądem, zachowaniem, mimiką i gestykulacją. O aspekt wizualny znacznie łatwiej nam zadbać. Wystarczy odpowiedni makijaż, uczesana fryzura czy też dopasowane ubrania. Niestety w przypadku opowiadania o sobie pojawiają się znacznie większe trudności. Musimy bardzo dokładnie zwracać uwagę na słowa, które wypowiadamy, a także ich dynamikę oraz nasz ton głosu.

Dlaczego sprawia nam to tak duży problem? W dużej mierze wpływają na to czynniki kulturowe i społeczne. W szkole uczono nas skromności. Prezentowanie siebie jako osoby wykształconej, kompetentnej i profesjonalnej może uchodzić za przechwalanie się. W bardziej negatywnym scenariuszu, może nawet zostać uznane za przejaw postawy narcystycznej. Dzieje się tak, ponieważ nasze sukcesy mogą wzbudzać zazdrość słuchaczy. Ona z kolei pojawia się na skutek porównywania osiągnięć, co jest często występującym zniekształceniem poznawczym. Możemy nieświadomie narazić się na niemiłe komentarze ze strony takich osób. W wyniku tych wszystkich czynników, nie dość, że do końca nie wiemy, jak opowiadać o sobie, to jednocześnie ulegamy błędnemu przekonaniu, że powinniśmy umniejszać nasze talenty i osiągnięcia. Zupełnie niesłusznie! 

Co to jest storytelling? – od teorii do praktyki

Wyobraź sobie, że jesteś na dużej konferencji. Otoczeni przez mnóstwo bodźców, informacji i osób, które rozpraszają Twoją uwagę. Na scenie występuje jeden prelegent za drugim, a potem kolejny i kolejny. Co decyduje o tym, kogo zapamiętamy? Odpowiedź brzmi: storytelling! Pojęcie to oznacza sztukę tworzenia opowieści. Jest to sposób, który przekazywany był już od dziejów, ale stosunkowo niedawno doczekał się swojej nazwy. Nadaje sztuce opowiadania historii spójną konstrukcję. Celem storytellingu jest wprowadzenie odbiorcy w stan zasłuchania. Kiedy ten cel zostanie osiągnięty? Gdy odbiorca w swojej głowie zacznie budować obrazy tego, o czym mówimy; będzie autentycznie przejęty tym, co mamy do powiedzenia. Gdy utrzymamy jego uwagę i zacznie sobie wizualizować słyszane słowa. Gdy wywołamy w nim pożądaną reakcję i obudzimy jego emocje. Właśnie wtedy mamy do czynienia ze storytellingiem. 

Jak opowiadać o sobie, żeby przykuć uwagę słuchaczy? 

Wiemy, kiedy historia, którą opowiadamy, spełnia swój cel. Jednak pojawia się pytanie, jak opowiadać o sobie, wykorzystując storytelling? Wystarczy uwzględnić cztery proste kroki, które rozpisałam dla Ciebie poniżej.

Etap 1: Wprowadzenie

Gdy zaczynamy opowiadać historię, wprowadzamy słuchaczy w odpowiednią narrację i stan emocjonalny. Pozwalamy im wyraźnie widzieć obrazy, które tworzymy za pomocą swoich słów. Tworzymy szczegółowy opis, w którym nie ma miejsca na niedomówienia. Jeżeli opisujemy osobę, pozwalamy, aby była ona wyraźna w głowie odbiorcy. Jaki jest kolor jej włosów? Jest wysoka czy niska? W co jest ubrana? Jaka jest jej karnacja? Jaki kolor mają jej oczy? Uśmiecha się czy może smuci? Uwzględniamy w naszym opisie jak najwięcej detali. Dzięki temu zabiegowi w głowie słuchacza pojawia się wizja, która samoistnie powoduje kolejne skojarzenia, a opisywana postać zdaje się być mu znajoma. Obraz, który przedstawiamy, jest wyraźny. To jeden z celów storytellingu. 

Etap 2: Zdefiniowanie problemu.  

Każdą historię opowiadamy z jakimś zamiarem. Dlatego dobrze jest znać odpowiedzi na pytania: Jakie uczucia chcę wywołać w odbiorcach? Z czym chcę zostawić moich słuchaczy? Jaki jest cel, który chcę osiągnąć? Jaki efekt pragnę wywołać? Twoja historia musi mieć splot akcji. Oznacza to, że musi pojawić się w niej punkt krytyczny. To może być problem, który należy rozwiązać bądź sytuacja, która powoduje trudność. Zatem w pierwszym punkcie wprowadzasz słuchacza w swoją sytuację, a następnie przenosisz go w stan dyskomfortu spowodowany problemem. Dzięki temu elementowi utrzymujesz uwagę i stan napięcia

Etap 3: Konsekwencja

Gdy pojawia się problem, wiąże się on z konsekwencjami. To mogą być zarówno nieprzyjemne emocje, jak i trudne decyzje, które należy podjąć. Wprowadzamy element zaskoczenia, który całkowicie odwraca historię. Opowiedz słuchaczowi, jakiego wyboru dokonałeś; jakie były wówczas Twoje zachowania oraz do jakich zmian Cię to doprowadziło. Definiuj siebie na nowo. Trudne wydarzenia kształtują nas i doprowadzają do miejsca, w którym jesteśmy obecnie, prawda? Przeprowadź Twojego odbiorę przez proces i pozwól mu wczuć się w sytuację. To właśnie warto ukazać na tym etapie storytellingu. 

Etap 4: Wnioski

Każda opowieść, artykuł czy praca pisemna ma swoje zakończenie. Zatem stwórz klamrę przytoczonej historii i zamknij ją wnioskiem. Możesz wspomnieć tutaj o Twojej wizji, misji, emocjach bądź o celu, do którego dążysz. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu Twojej opowieści jest bazowanie na emocjach słuchaczy. Wtedy z pewnością uda Ci się utrzymać ich uwagę podczas całego wystąpienia. 

Jak opowiedzieć o sobie? Sztuka autoprezentacji i storytelling

Storytelling może służyć Ci do opowiadania o sobie, czyli autoprezentacji. Możesz odtworzyć sytuację, która doprowadziła Cię do punktu, w którym jesteś dzisiaj. Zwykle każdy sukces poprzedzony jest wielokrotnymi porażkami. Warto o nich wspomnieć. Odnajdź przełomowe momenty w Twoim życiu. Historia opowiedziana za pomocą powyższych wytycznych może stać się naturalną inspiracją dla Twoich odbiorców. Mam nadzieję, że przy nadarzającej się okazji będziesz wiedzieć, jak opowiedzieć o sobie i zrobisz to z pewnością siebie, o której możesz dowiedzieć się więcej z artykułu: „Jak budować pewność siebie?”.

Warto zwrócić uwagę, że dobie świata cyfrowego, w którym funkcjonujemy, jesteśmy przebodźcowani. Przekaz, który najbardziej do nas dociera, to ten, który oddziałuje na wszystkie nasze zmysły. To właśnie powód, dla którego tak chętnie oglądamy filmy czy seriale. Chcemy historii opowiadanych za pośrednictwem wideo. Coraz częściej w ofertach pracy można się spotkać z prośbą o przesłanie CV w formie krótkiego nagrania. Faktem jest, że nową kompetencją przyszłości staje się umiejętność szybkiego montażu czy łatwość przemawiania przed kamerą. Takie nagranie również spełnia zasady storytellingu, lecz jest wyrażane nie słowami, a obrazem. Właśnie tego uczymy w Akademii Medialnej Heksagon PRO. Dołącz do mnie i innych uczestników, aby nauczyć się opowiadać historie także za pomocą obrazu.

Tagi:
zdjęcie Anna Oszajca
Ekspert:

Twórczyni i producentka video, trenerka autoprezentacji medialnej i mentorka holistycznego podejścia do tworzenia marki osobistej. Anna jest także założycielką Akademii Medialnej. Certyfikowana trenerka Instytutu NAO, ekspertka w Heksagon Group i zdobywczyni fakultetu Uniwersytetu w Cambridge. Konferansjerka wielotysięcznych wydarzeń biznesowych, sportowych i muzycznych; dziennikarka radiowa i prezenterka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne wpisy

POBIERZ
BEZPŁATNY
e-book