Czas dla siebie – dlaczego jest tak ważny?

Czas dla siebie – dlaczego jest tak ważny?

14 kwietnia 2022
1.41K
7 min.
0

Wygospodarowanie odpowiedniej ilości czasu i przestrzeni na własne potrzeby jest niezbędne do tego, aby każdego dnia być pełnym energii. Obecnie jesteśmy przytłaczani sporą dawką informacji, a szybkie tempo życia wyzwala w nas dodatkowy stres. Spokój, pasja oraz wolna głowa pomagają rozwiązać wiele problemów, zbudować zdrową relację z samym sobą oraz zaspokoić własne potrzeby. Właśnie dlatego „me time”, czyli czas dla siebie jest tak ważny. 

Jak znaleźć czas dla siebie?

Jesteśmy coraz bardziej zabiegani, dłużej pracujemy oraz mamy sporo obowiązków zarówno prywatnych, jak i służbowych. Jeśli czujesz, że wciąż brakuje Ci czasu, to zacznij od rozplanowania każdego swojego dnia. Pomocna w tym może okazać się tygodniówka, tak zwany biuwar, a później nawet kilkumiesięczny czy roczny planner, który pozwoli Ci na skuteczniejsze zarządzanie sobą w czasie. O samym planowaniu możesz przeczytać więcej we wpisie „Planowanie czasu – dlaczego jest ważne?”.

Swój plan dnia warto rozpisać dość dokładnie, tak aby odzwierciedlał rzeczywistość. Wkrótce zauważysz, ile czasu poświęcasz na poszczególne obszary życia oraz jaka jest dysproporcja pomiędzy nimi. Rozpisanie swojego planu dnia, spojrzenie na niego z góry i zwrócenie uwagi, czego jest w nim za dużo, a czego brakuje, pomoże Ci zacząć wprowadzać realne zmiany w życiu. Czas dla siebie można świadomie planować wraz z innymi obowiązkami, jednak warto w tym procesie wziąć pod uwagę m.in. swój typ osobowości, który podpowiada, w jaki sposób najlepiej planować swoje dni. Możesz przeczytać o tym więcej we wpisie „Jak planować czas?”.

Czas dla siebie – czas na relaks

Jednym ze sposobów na osiągnięcie stanu relaksacji jest świadomy oddech. Praktykowanie go nawet kilka razy dziennie potrafi zdziałać cuda, bowiem skutecznie rozładowuje napięcie, obniża ciśnienie krwi oraz pozwala nawiązać bliższy kontakt z samym sobą. Można wykonywać go podczas przerwy w pracy czy w trakcie przygotowywania posiłku. Nie przerywa bieżących spraw, a cała sesja oddechowa zajmuje raptem kilka minut. Nawet ten krótki czas jest bardzo ważny dla higieny umysłu.

Dobrym pomysłem będzie również wyjście na spacer. Czas spędzony na łonie natury to skupienie wzroku na detalu oraz odpoczynek dla oka narażonego na wchłanianie mnóstwa barw. Jest to moment, w którym nie tylko słyszymy otaczający nas świat, ale również swój własny wewnętrzny głos. Poprzez zapach czystego powietrza, odgłosy natury i dotyk, budujemy osobistą relacje z tym, co wokół nas; rozwijamy intuicję oraz wzmacniamy odporność.

Relaksacji sprzyja również 20 minutowa drzemka w ciągu dnia, długa gorąca kąpiel czy odprężające ćwiczenia. Jeśli chcesz proste techniki relaksacyjne, koniecznie zajrzyj do wpisu „Techniki relaksacyjne – 6 sposobów na odprężenie”.

Czas dla siebie pozwoli Ci siebie odnaleźć

Poprzez „me time” odkryjesz siebie na nowo i być może zmienisz swoje życie. Masz dość swojej obecnej pracy? Czujesz, że się w niej nie spełniasz? W takim razie przypomnij sobie, co Cię kiedyś interesowało lub teraz zaczęło interesować i zacznij przeznaczać na to czas. Najpierw kilka minut dziennie, a kto wie, może po pewnym czasie stanie się to Twoim głównym zajęciem, na którym zaczniesz zarabiać. Znalezienie swojego hobby poprawia samopoczucie oraz pomaga przetrwać trudniejszy okres w życiu.

Dobrym pomysłem na odnalezienie siebie jest również samotna podróż. Pojechałam tak parę razy sama i bardzo to polecam. Dzięki takiej wyprawie możesz przemyśleć wiele spraw oraz usłyszeć swój wewnętrzny głos. Jest to bardzo dobry sposób, aby zadbać o umysł i ciało. Nie zamartwiaj się, nie myśl o innych osobach, nie bój się. Pojedź na własnych zasadach, z własnymi potrzebami. Niech to będzie czas tylko i wyłącznie Twój. Skupienie, relaksacja, kontakt z naturą – to pozwoli Ci odkryć to, co w Tobie; co Cię pasjonuje. 

Medytacja

W odnalezieniu siebie pomocna będzie również medytacja, która ma ogromny wpływ na ciało. Pozwala wyciszyć się, redukuje stres oraz wzmacnia odporność. Jest to darmowa metoda, która nie wymaga żadnych przygotowań. Podczas niej organizm ludzki produkuje endorfiny, które odpowiadają za odczuwanie szczęścia. Możesz wykonywać ją na siedząco lub na leżąco. Przebywanie w skupieniu i spokojne świadome oddychanie w połączeniu z afirmacjami pozwala na głębsze poznanie swoich pragnień. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tej praktyce, zajrzyj do wpisu „Co to jest medytacja i na czym polega?” lub do „Jak medytować?”, jeśli chcesz od razu przejść do rzeczy.

Szczególnie warto praktykować medytację wdzięczności, dzięki której docenisz to, co masz. Według psychologów, wyrażanie wdzięczności prowadzi do zmian biochemicznych w mózgu, które czynią nas bardziej szczęśliwymi. Poprawiają się dzięki temu nasze relacje z innymi osobami oraz zwiększa poczucie własnej wartości. 

Zadbaj o siebie

Bardzo często zapominamy o tym, że to my jesteśmy najważniejsi. Większość z nas ma taki schemat, jeszcze z okresu dzieciństwa, że trzeba skupiać się na innych, ponieważ nie można im odmówić – to sprawi, że poczują się mniej ważni i będą niezadowoleni. Często zgadzamy się na spotkanie tylko po to, aby druga strona się nie obraziła. Prawdziwy przyjaciel zrozumie, że nie masz sił i ochoty na wyjście, a potrzebujesz czasu, aby zatroszczyć się o swoje ciało i umysł. A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o dbaniu o swoje ciało, w trochę mniej oczywisty sposób, koniecznie zajrzyj do wpisu „Jak dbać o ciało – self-care i budowanie relacji”.

Zmęczenie ma wpływ na niektóre nasze emocje, dlatego warto utrzymywać swoje ciało w zbalansowanym stanie energetycznym. Aby tak było, należy się odżywiać w zdrowy sposób i nie karmić niskiej jakości jedzeniem. O zdrowym odżywianiu przeczytasz więcej we wpisie „Co to jest zdrowe odżywianie?”. Zauważ, że jak czujesz zmęczenie, to złość jest trzy razy gorsza, a smutek trzy razy bardziej depresyjny. Wówczas trzeba się zrelaksować, położyć i zapytać siebie w myślach na przykład: „Naprawdę aż tak mnie to zdenerwowało?”. Wypowiedzenie tych kilku słów i zastanowienie się nad nimi pomaga skutecznie obniżyć napięcie oraz bliżej poznać swoje emocje i reakcje, jakie im towarzyszą. 

Po pewnym czasie możesz zadać sobie pytanie, co warto zrobić, kiedy czujesz zdenerwowanie. Może to być gorąca kąpiel, bieganie czy przygotowanie sobie pysznego posiłku. Cokolwiek to będzie – ma sprawiać Tobie przyjemność. To są sprawdzone sposoby zadbania o własne potrzeby, z których sama korzystam. Ważne jest, aby w życiu codziennym świadomie wyłapywać swoje uczucia i reagować na nie w taki sposób, który najbardziej Ci pomaga.

Znajdź miejsce w kalendarzu na czas dla siebie

To jest Twoje życie i tylko od Ciebie zależy, jak je przeżyjesz. Zacznij inwestować swój czas w to, co Cię interesuję, co sprawia Ci przyjemność, a zobaczysz realne zmiany w swoim życiu. Bycie szczęśliwym to możliwość decydowania o sobie oraz dbanie o swoje potrzeby. 

Czas dla siebie nie musi być efektywny, nie musi być nawet produktywny. Ważne, aby po prostu był. To w zupełności wystarczy. Nawet chwila nic nierobienia, totalnego wyciszenia może pomóc Ci w odkryciu swojej pasji. „Jeżeli odkryjesz coś, co przynosi ukojenie Twojej duszy, Twojemu ciału, Twoim emocjom lub Twojemu umysłowi i daje Ci to radość, zrób wszystko, żeby znaleźć na to miejsce”.  

Tagi:
zdjęcie Magdalena Daniłoś
Ekspert:

Coach, trenerka i mentorka w obszarze self-care oraz życzliwości dla siebie. Kobieta wysoko wrażliwa, autorka bloga magdalenadanilos.pl; absolwentka filozofii, która żyje myślą stoicką. Pomaga klientom troszczyć się o siebie i własne potrzeby. W swojej pracy bardzo podkreśla ważność obserwacji i akceptacji własnych emocji, myśli i wrażeń, które płyną z naszego ciała.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne wpisy

POBIERZ
BEZPŁATNY
e-book