Co to jest marka osobista? – najpierw zrozum

Co to jest marka osobista? – najpierw zrozum

17 marca 2022
2.13K
9 min.
0

Czy wiesz, że każdy z nas buduje swoją markę osobistą? Różnica jest taka, że jedni robią to świadomie, a drudzy nie. Z tym wiąże się też wiedza na temat tego, co to jest marka osobista. Można powiedzieć, że budujemy markę osobistą w oczach naszych bliskich, ale możemy ją też budować w związku z naszym biznesem – sobą, jako ekspertem w jakiejś dziedzinie, lub usługami czy produktami, które oferujemy.

Zawodowo zajmuję się holistycznym podejściem do budowania marki osobistej oraz autoprezentacją medialną już od wielu lat. Wiem, że „holistyczne budowanie marki” być może brzmi jak magia, ale w tym artykule wyjaśnię Ci, dlaczego wybrałam akurat takie, a nie inne podejście do budowania marki i co się w tym w ogóle się zawiera. Wyjaśnię Ci też, dlaczego marka osobista jest ważna i dlaczego warto ją budować. Zapraszam!

Co to jest marka osobista?

Zacznijmy od definicji marki osobistej. Czym jest marka osobista? Jest to zespół wrażeń, skojarzeń, myśli i odczuć w głowach i sercach ludzi, z którymi wcześniej miało się jakikolwiek kontakt. To mistrzowskie dążenie do osiągnięcia najwyższego poziomu. Cały czas generowanie inspiracji, wiedzy, kreatywności w temacie, w którym określasz siebie specjalistą, ekspertem – osobą, z którą chcesz się utożsamiać. 

Marka osobista powstaje na kanwie naszych wartości, wartości jako ludzi, i jest sygnałem, który my wysyłamy do innych. Jako człowiek masz określone wartości, czyli kręgosłup moralny. Marka to kreacja, to rola, jaką ty pełnisz. A więc z jednej strony jesteś człowiekiem, który w życiu prywatnym może mieć swoją markę, wobec swojego partnera, dzieci, znajomych, o czym wspominałam na początku, ale jeśli mówimy o tej profesjonalnie budowanej marce osobistej, to ona umożliwia nam komunikację i interakcję z naszym otoczeniem. Ta marka niejako za nas przemawia i komunikuje to, co chcemy. Jeden z moich studentów określił markę jako akt twórczy. Twoja marka powstaje też na kanwie kreatywności. Jeśli kreatywność stanowi dla Ciebie wyzwanie, koniecznie zajrzyj do wpisu „Co to jest kreatywność i jak ją rozwijać?”.

Zrozum swoją markę osobistą

Poznanie samej definicji jakiegoś słowa czy zjawiska nie jest jeszcze wystarczające do tego, aby je rozumieć. Swoją markę osobistą trzeba zrozumieć, zacznijmy zatem od tego, czym jest rozumienie. Sięgnęłam do słownika, aby zacząć od fundamentów. Fundamenty są ważne. Każda konstrukcja potrzebuje solidnych podstaw. „Zrozumienie to uświadomienie sobie, jaki jest sens danej rzeczy, danego zjawiska, danej wypowiedzi, a także życzliwość względem kogoś i wyrozumiałość”. Niby prosta rzecz.

Wobec marki osobistej tworzy się taka wizja, która mówi, że trzeba budować swoją markę w oparciu o social media, generować dużo treści, pokazywać się publicznie i cały czas być na tak zwanym piedestale. Otóż jest to dosyć mylne postrzeganie marki osobistej. Naszym zadaniem jest zdefiniować siebie, zdefiniować swoje wartości; określić to, dlaczego mamy występować, co mamy ludziom do powiedzenia. Wszak nie ma większej wartości, niż dzielnie się z innymi ludźmi swoimi życiowymi doświadczeniami – porażkami i odniesionymi sukcesami. To może być bezcenna wiedza, która zmieni świat i ludzi na lepsze.

Jak budować markę osobistą?

W marce osobistej nie chodzi o to, żeby brylować; nie chodzi o to, żeby nasze działanie było kojarzone z blichtrem. Marka osobista to coś, co może po nas zostać i dalej wpływać na świat, kiedy nas już nie będzie. Dopóki jednak jesteśmy, możemy tworzyć swój zawodowy ekosystem. Ów ekosystem to jest to, jak działasz, gdzie działasz, jak się pokazujesz, jakie wrażenie tworzysz, ale także co komunikujesz do świata, na jakiej podstawie i dlaczego. Marką się stajesz. W marce istotne jest stawanie się. Złap kontakt ze sobą i ze światem zewnętrznym.

Kompetencje czy rozpoznawalność

Patrząc na świat filozoficznie, mamy bardzo dużo skrajności – mamy czarne i białe, lewe i prawe. I tak samo w marce osobistej mamy dwie drogi do wyboru. Możemy budować markę w oparciu o kompetencje albo w oparciu o rozpoznawalność.

Marka, która jest oparta o kompetencje, dąży do poznania samej siebie i szuka odpowiedzi na pytanie: „Co jest dla mnie ważne i dlaczego?”. Znalezienie odpowiedzi na to pytanie może Ci przynieść spokój. Zaczniesz działać zgodnie ze sobą, dlatego że będziesz wiedzieć, jakie masz kompetencje i na kanwie swojego doświadczenia będziesz tworzyć treść, którą możesz następnie umieścić w Internecie. Ale nie chodzi tylko o to, że marka oznacza publikowanie na Facebooku, zupełnie nie. W marce osobistej możesz nie tylko występować w social mediach. One są dzisiaj łatwo dostępne, tutaj ludzie się znajdują, ale markę osobistą możesz budować także w oparciu o wystąpienia, o artykuły, o prowadzenie swojego bloga, o każdą aktywność – o to, w jaki sposób ludzie Cię postrzegają i gdzie Cię widzą.

Możesz także tworzyć markę dla samego siebie, w swoim otoczeniu. I wówczas będziesz w takiej kategorii ludzi, którzy są kompetentni, ale pomijani, dlatego że nie dochodzi do owego rozpoznawania. Takim środowiskiem jest na przykład środowisko akademickie. Mamy wspaniałych profesorów. Może znasz jakiegoś managera, który ma siłę do tego, żeby inspirować innych do działania? I jestem przekonana, że Ty też masz takie zasoby, dzięki którym możesz inspirować innych ludzi i zmieniać ten świat. Twój świat jednak może być zamknięty właśnie w murach korporacji, firmy czy Twojego domu. I co teraz? Co, kiedy nie ma tego pierwiastka rozpoznawalności? Masz kompetencje, masz świat, który możesz stworzyć, reprezentować, ale co z Twoimi kompetencjami, skoro ludzie Cię nie widzą? 

Marka osobista w social mediach

Media społecznościowe to jedno z wielu narzędzi, z których możemy korzystać w dzisiejszym świecie. Często jednak dopisujemy sobie zbyt dużą rolę do tego i zbyt dużo rangę, co powoduje eskalację naszych oczekiwań, a to zabójca naszej kreatywności. Marka osobista to uwolnienie siebie, to wolność. To wolność kreacji, która polega na tym, że dajesz ujście temu, kim jesteś. Pozwalasz sobie na to, na wejście w siebie, zadanie sobie pytania: „Kim ja tak naprawdę jestem?” i manifestowanie tego. Dlaczego nie robić tego na co dzień – nie tworzyć różnych treści i nie publikować ich?

Fundamenty marki osobistej

Są osoby, których marka osobista bazuje na tym, że są znane i lubiane, być może robią coś, co daje im popularność i rozpoznawalność. Występują na czerwonych dywanach, widzimy je w telewizji, czasem gdzieś w Internecie. Jednak często, kiedy za danym człowiekiem nie idą żadne wartościowe kompetencje, jego blask zaczyna w końcu przygasać. W kontekście budowania swojej marki osobistej warto powiedzieć jedną rzecz – musisz mieć fundamenty. Te fundamenty dają Ci na przykład Twoje wartości.

Budując markę, wybierasz to, co jest dla Ciebie ważne, i zaczynasz to komunikować. Ale są to też Twoje umiejętności, wiedza, zasoby finansowe, możliwości na rynku. To, jak ludzie będą na Ciebie reagować, zależy od tych zasobów, czyli co masz do powiedzenia i dlaczego właśnie to? Dlatego właśnie należy to zdefiniować.

Marka osobista może się zmieniać razem z Tobą

Dobra marka osobista to marka głęboka, która jest refleksyjna, która nie podąża ślepo, a jest ukierunkowana. Ale świat to karuzela. Jeśli dziś jest coś, co jest dla Ciebie bardzo ważne, to nie znaczy, że masz się do tego przywiązać, kurczowo uczepić. Jesteśmy na karuzeli życia, które cały czas się zmienia. I pod wpływem właśnie naszych interakcji z naszymi odbiorcami, ale także z samym sobą, pod wpływem nowych doświadczeń, nowych książek, nowych inspiracji, dochodzimy do momentu, w którym się zmieniamy – ewoluujemy – i jesteśmy trochę innymi ludźmi. Jeśli zmieniają się nasze wartości i poglądy, to trwanie na siłę przy poprzednich sprawi, że stracimy autentyczność i będziemy się męczyć.

Każdy z nas ma absolutne prawo do tego, żeby manifestować to, co chce; to, kim jest, dopóki ma to pozytywny wpływ na innych ludzi. Dopóki Twoje doświadczenia stają się inspiracją, stają się chodzącą historią, masz absolutne prawo do tego, żeby o tym mówić, a nawet powinieneś.

Dzisiaj, jak nigdy dotąd, mamy genialne miejsce i środowisko, żeby się komunikować, wyrażać siebie. Każdy z nas ma głos, którzy może wybrzmieć. Marka osobista to Twoje osobiste arcydzieło, które tworzysz na kanwie swojego doświadczenia. Marka, mimo że jest piękną ideą, nie kończy się jednak na idei. Bez działania trudno mówić o marce osobistej, która będzie kompletna. Dlatego że ona powstaje w interakcji z samym sobą i ze światem. 

Budowanie marki osobistej to proces

Jeśli czujesz, że w Twoim życiu nie dzieje się teraz najlepiej; że jesteś na takiej drodze pełnej zakrętów; jeśli nie do końca wiesz, w którą stronę Twoja marka osobista powinna iść, to na razie się nie przejmuj. Dlatego że w bardzo łatwy sposób możesz wejść na wyższy poziom, a wiesz jak? Po prostu zacznij dzielić się swoimi refleksjami. To mały krok, ale bardzo istotny. Jak to zrobisz? Post na Facebooku, relacja na Instastory, wpis na blogu? To Twoja decyzja. Wydobywaj z siebie to, co w Tobie najpiękniejsze i najważniejsze. Jedną rzeczą jest definiowanie swojej strategii, a kompletnie inną rzeczą jest definiowanie swojej tożsamości. Jeśli chcesz rozwijać swoją markę, zapraszam Cię do mojej Akademii Medialnej.

Mam nadzieję, że udało mi się pomóc Ci zrozumieć, czym jest marka osobista i jak warto ją budować, aby była z Tobą spójna. Na kanwie tej podwaliny możesz tworzyć przekaz i przekierować go na swoje życie zawodowe. To życie zawodowe jest kolejnym wymiarem marki osobistej, bo ono daje nam możliwość zarabiania pieniędzy. Dobrych pieniędzy, godnych nas pieniędzy. Działaj śmiało! Trzymam kciuki za Twoją markę.

Tagi:
zdjęcie Anna Oszajca
Ekspert:

Twórczyni i producentka video, trenerka autoprezentacji medialnej i mentorka holistycznego podejścia do tworzenia marki osobistej. Anna jest także założycielką Akademii Medialnej. Certyfikowana trenerka Instytutu NAO, ekspertka w Heksagon Group i zdobywczyni fakultetu Uniwersytetu w Cambridge. Konferansjerka wielotysięcznych wydarzeń biznesowych, sportowych i muzycznych; dziennikarka radiowa i prezenterka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne wpisy

POBIERZ
BEZPŁATNY
e-book