Książki o jodze – praktykuj bardziej świadomie

Książki o jodze – praktykuj bardziej świadomie

01 czerwca 2023
729
7 min.
0

Joga stała się ogromnie popularna w ostatnich latach. Często słyszymy, że jest panaceum na wiele trudności otaczającego nas obecnie świata. Polecają ją lekarze, fizjoterapeuci, psychologowie – jako formę uzupełniającą procesy terapeutyczne. Ale skąd mamy pewność, że joga działa? Czy mamy w sobie chęć odnalezienia jej historii i założeń? A może zanim wybierzemy się do szkoły jogi w okolicy, chcemy przeczytać o niej, żeby ją lepiej zrozumieć? Z pomocą przychodzą te wspaniałe książki o jodze!

Polecane przeze mnie książki o jodze

Niektórzy historycy twierdzą, że jogę, jako filozofię, zaczęto praktykować około 3000 lat p.n.e. 
Ale wtedy joga była formą głównie filozofii z niewielką ilością asan, czyli form ułożenia ciała. 
Dziś jest ona głównie ćwiczeniem ciała, ale z ogromnym wpływem na uspokojenie układu nerwowego i tym samym bardziej radosne życie. Jej „elastyczność” pozwoliła jej przetrwać do dzisiejszego dnia i zmienić formę praktyki, zachowując przy tym te same aspekty „skutków ubocznych” dla ciała i ducha. 

Chcę polecić Ci książki o jodze, które bez wątpienia od wielu lat inspirują mnie i dzięki którym uzupełniłam swoją wiedzę w tym zakresie, bo joga wpływa na wiele aspektów naszego codziennego życia. Przed lekturą tych książek zachęcam Cię także do zajrzenia do wpisu: „Co to jest joga i co daje?”, gdzie znajdziesz mały wstęp do tematu.

13 lekcji jogi – Agnieszka Passendorfer  

Autorka napisała książkę w postaci kalendarza. Jest podzielony na 13 rozdziałów, bo w roku jest 13 miesięcy księżycowych, gdzie każdy z nich ma po 28 dni. „Nawiasem mówiąc, 28 dni to tyle, ile – zdaniem niektórych psychologów – potrzebne jest do zmiany nawyków” – jak pisze autorka. W książce znaleźć możesz jogową historię samej autorki, zadania domowe, przepisy kulinarne, linki do interesujących filmów oraz miejsce na notatki i przemyślenia. Joga dla samej autorki jest sposobem na życie. I w takim stylu napisana jest ta książka – bardzo bezpośrednim językiem i przystępnie. Zasiewa w czytelniku nasionka, że może jednak warto się z jogą zaprzyjaźnić.

Agnieszka Passendorfer ma charakterystyczny i niepowtarzalny sposób pisania o jodze, a tym samym docierania do czytelnika. Pisze i opowiada o jodze, jak o swoim doświadczaniu. Jednak zawsze zaprasza swoich czytelników do doświadczania po swojemu i to w tym całym świecie rozwoju jest bardzo ważne. To jest jej pierwsza książka, kolejne są również interesujące i poruszające. 

Efekt jogi – Liz Owen, Holly Lebowitz Rossi, dr Chriss C. Streeter

To przewodnik po praktyce jogi, która wpływa na zmniejszenie stresu, lęków oraz wspomaga zmagania z depresją. Autorkami książki są: nauczycielka jogi, dziennikarka i psychiatra. W niej podzieliły się z czytelnikami swoim doświadczeniem. Faktycznie – stworzyły książkę, która oprócz teorii, zawiera również ułożone sekwencje asan dla każdego poziomu zaawansowania. Badania naukowe, na które powołują się autorki, są niebywałym atutem dla tych adeptów jogi, którzy potrzebują mocnego osadzenia jogi w nauce. 

Książka ta traktuje jogę w ujęciu mocno holistycznym – ciało-emocje-umysł, ale daje nam również informacje o transformacji jogi na przestrzeni tysięcy lat, począwszy od dzieła Pattandźalego z 400 roku naszej ery aż po informacje o nerwie błędnym, jego wpływie na nasze życie i sposobie na jego równowagę. 

W ciągu trzydziestu lat uczenia jogi wielokrotnie widziałam, jak praktyka zmienia życie moich uczniów – na stałe i dogłębnie. Widziałam, jak ból przekształca się w spokój, jak brak elastyczności zmienia się w gibkość, jak ludzie otwierają oczy na własne ciała oraz zaczynają postrzegać siebie na nowo, przemienionych.

Liz Owen

To bez wątpienia jedna z najlepszych książek dla początkujących, którzy w jodze szukają sposobu na ukojenie własnych emocji i bycia w dobrej relacji z własnym ciałem. 

Jogiczna podróż do siebie – Krystian Mesjasz 

To książka o tym, jak dzięki jodze odnaleźć swój wewnętrzny dom. Autor książki praktykuje jogę w nurcie ashtanga vinjasa jogi już od wielu, wielu lat. Jogę postrzega jako proces transformacji, drogę do odkrywania kreatywności i swojego potencjału i z takim przekazem trafia do czytelników. Jednocześnie, jak powtarza: „Rozwój wewnętrzny to często konfrontowanie się z tym, co trudne, wyparte, bolesne”. 

Krystian niektóre fragmenty książki publikował wcześniej na łamach magazynów „Yoga & AYURWEDA” oraz „JOGA”. Tam czytelnicy mogli poznać jego lekkie, a jednocześnie trafiające w serce pióro, dzięki czemu miał szansę stworzyć tę niepowtarzalną książkę. Nie ma w niej ani jednego zdjęcia asan. Nie ma też przykładowych sekwencji. Dzięki czemu autor zachęca do poznania jogi bardziej od strony filozofii i korzyści, jakie przynosi regularna praktyka na macie. 

Oddech – James Nestor 

To bez wątpienia jedna z ważniejszych książek, jakie miałam okazję przeczytać w swojej całej drodze nauczycielskiej, bowiem oddech w praktyce jogi i w życiu jest najważniejszy. Autor książki wraz ze swoim przyjacielem rozpoczyna długą drogę w poszukiwaniu utraconej sztuki oddychania. Eksperyment, któremu się poddają, prowadzi ich do bardzo ważnego dla świata nie tylko joginów wniosku – że oddychając przez usta, rujnujemy swoje życie. 

Wielu z nas wie, że nos służy do oczyszczania powietrza, ogrzania i nawilżenia go. Ale nikt z nas nosa nie łączy z zaburzeniami erekcji. Często nie wiemy, że nos potrafi wyzwolić hormony i związki chemiczne, które obniżają ciśnienie krwi i ułatwiają trawienie. Nie wiemy, że reguluje fazy cyklu miesiączkowego i tętno oraz że gromadzi wspomnienia.

Bazując na doświadczeniach różnych kultur oraz najnowszych, przełomowych badaniach z zakresu pulmonologii, psychologii, biochemii i fizjologii człowieka, James Nestor wywraca do góry nogami wszystko, co wydawało się, że wiemy o najbardziej podstawowej funkcji biologicznej naszego organizmu.

Fragment opisu książki „Oddech”

Autor przeplata jogę, oddech i naukę wraz z własnymi doświadczeniami. Książkę polecam zawsze moim uczniom, bo myślę, że każdy z nas powinien wiedzieć wszystko o oddechu, a James Nestor napisał ją w bardzo przystępny sposób. Książka da wartość nie tylko osobom praktykującym jogę, ale wszystkim, dla których zdrowie jest wartością nadrzędną. 

Jedna prosta rzecz – Eddie Stern 

Autor książki jest nauczycielem ashtanga vinjasa jogi, pisarzem i wykładowcą z Nowego Jorku. Angażuje się w badania naukowe oraz interdyscyplinarne projekty, ułatwiające dostęp do jogi. Jak każdy z autorów polecanych przeze mnie książek, również Eddie Stern opisuje jogę, jako „sposób na życie”, jako nić połączeń między przeszłymi założeniami filozoficznymi, a współczesną nauką. Człowiek, jego emocje, ciało fizyczne, układ nerwowy to tajemnica. Dzięki jej odkryciu możemy żyć szczęśliwiej i w zgodzie ze sobą. 

Tu filozofia jogi przeplata się z opowieścią o znaczeniu nerwu błędnego. Jest również podróżą autora w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: „W jaki sposób, poprzez wykonywanie jednej prostej czynności, jednej ogólnej praktyki jogi różni ludzie potrafili zredukować swój stres, złagodzić bóle w ciele, poprawić funkcje naczyń krwionośnych, ograniczyć leki przeciwcukrzycowe, poczuć się szczęśliwszymi, rzadziej wpadać w złość, poprawić jakość snu i trawienia” – fragment książki. 

Sprawdź te książki o jodze i praktykuj bardziej świadomie!

Każda z tych książek jest inna, ale każda z nich pokazuje, że joga staje się w pewnym momencie sposobem na zdrowe, szczęśliwe życie, bez bólu i z rozumieniem własnego ciała i oddechu. Że celem jogi jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: Kim jestem? Czego pragnę? Co mnie uszczęśliwia. 

Celowo wybrałam dla Ciebie książki – opowieści, a nie książki – spis asan, bo uważam, że na starcie praktyka jogi powinna zacząć się od zrozumienia jej założeń, a docelowo skupić się na praktyce asan,a le pod okiem doświadczonego nauczyciela. Zatem czytaj i szukaj mądrego przewodnika po jodze w Waszym mieście, który będzie łączył emocje z ciałem człowieka. 

Tagi:
Autor:

Nauczycielka jogi z ponad 17-letnim stażem nauczycielskim. Swoją przygodę z jogą rozpoczęła w 2004 roku i już po 2 latach uzyskała stopień Instruktora Rekreacji ruchowej w oparciu o system hatha jogi pod okiem Janusza Szopy na AWF w Katowicach. Uczestniczka niezliczonej liczby warsztatów pogłębiających jej wiedzę z nauczycielami z całego świata, a jej nauczycielem wiodącym jest Balu Thevar, do którego podróżuje aż do samych Indii, aby uczyć się tam, gdzie joga ma swój początek. Miłośniczka pracy systemowej i holistycznego podejścia do zdrowia – ukończyła Kurs ziołolecznictwa wg Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, Dietetyki, Gua Sha w Instytucie Medycyny Chińskiej w Krakowie. Ceni sobie w życiu możliwość obserwowania zmian, jakie zachodzą u jej uczniów na poziomie ciała i emocji pod wpływem praktyki jogi i praktyki oddechu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne wpisy

POBIERZ
BEZPŁATNY
e-book